Thursday, August 12, 2010

Kitaran hidup (part 1)

Assalamualaikum,

Alhamdulillah masih lagi diberi senafas lagi utk hidup di bulan Ramadhan yg penuh barakah ini.

Ini sekadar pengalaman yg saye lalui sndiri dlm hidup ini, dan nk kongsi serba sedikit dgn para pembaca sekalian...

Teringat tatkala aku masih menanti nk fly ke Beijing, selama 9 bulan aku merempat di rumah..hidupku bgn tido yg lewat, mkn tghari , ptg lepak ,mlm tgk tv dan tido lewat...dan kitaran ini berpusing2 selama 9 bulan...pernah 1 hari ,aku bgn awal...aku lepak kat tangga dpn umh aku, aku tgk awal2 pagi lagi budak2 kecik dah pegi skolah...fuhh rajin btul..dan yg pasti lewat ptg baru nk balik...tiba giliran mak aku pula ke kerja, balik pulak msti lewat ptg dkt2 kul 5..pstu bile dh balik pasti keletihan dan mlm akan tido awal...aku terpikir pjg...btul ke hidup kita mcm nih???


kalau student kitaran hidupnya sumpah membosan kan...pagi2 gi skolah, balik dh lewat, pstu ptg tuh sumpah dh letih giler, tp nk gak main bola bagi berpeluh skit..pstu mlm buat hw / revision..esk bnda yg same berlaku lagi....dan yg paling penting WEEKEND...seolah2 masa rehat mereka diragut..time weekend spatutnya bagi laa masa itu utk bnda lain plak..tp ouhh TIDAK..mase yg lapang harus di isi dgn ke tuisyen/ kelas tambahan..wahhh ini pengalaman aku sndiri..bertapa letih dan bosan nye hidup sbgai pelajar dlu2 lebih2 lagi time SPM...begitu lah demi mendapat secebis A dlm slip kertas 20sen yg bernama slip SPM...

lebih menyedihkan , apabila result tidak seperti yg dijangka (cth:bajet 10 A, tetibe dpt 5 A) time tuh aa nk frust menungging..yer laa mane x nye, seluruh hidup dihabiskan utk slip 20sen tadi tuh laa..mase,tenaga,wang hbis dilaburkan...sbb percaya slip 20 sen tuh bleh menjamin mase depan..time tuh ramai laa yg terkapai2..org yg dpt straight A`s pun blum tentu dpt masuk U..inikan pulak yg seciput ni..maka student yg seciput A`s ni duduk lah tersimpuh ibarat masa dpn mereka sudah gelap....

PERSOALAN....betul ke hidup kita mcm ni????? cuba tanye diri kita dan lihat sekeliling..sekali lagi, betul ke ini hidup kita?????? slip 20sen itu ibarat mase dpn kita yg sggt sggt cerah..btul ke????? adakah ini kitaran hidup yg sebenar????? jika YA, anda punyai mslah...mslah yg berat..renung2kan...ini bukan kehidupan kita..

insyAllah to be continue.

No comments:

Post a Comment