Wednesday, March 10, 2010

Hilang

Sejak balik smula Beijing nih, aku nih rse cam dah 'hilang' ..buat bnda,smua rse cam kene aje..impaknye terasa sgt...terase rindu ler pulak kat adik2 di Masjid Al-Amin..wlopun aku yg paling 'tua' kat sane tp aku rse aku yg palik kerdil skali..diorg lyn aku dgn baik sekali..mkn same2,blajar sme2, ngaji same2, smyg same2,gurau same2...insyAllah,1 hari nnt aku akn pegi lagi tmpat tuh..


adik2 kecik dah reti pakai serban..adik yg paling kecik umur die 8 tahun dan paling besar 18 tahun..

Witri, junior aku time kat SMKKB dlu..aku x knal die , tp die knal aku..time tuh aku form 5, die form 1 pd thn 2007..mse cpat berlalu, skg nih die dh form 4 dah.die dah tak skolah lagi kat SMKKB, katanye, dah x kene dgn jiwanya yg nk hafal Quran..dan die dh hfal berbelas2 juzuk Al-Quran.


antara kenakalan budak2 nih yg terserlah. pdhal xde berat pun, budak2 kecik nye style

kesalahan yg lawak2 dibuat oleh si Dollah nih..die nih budak baik jer dgn aku,xde pun kurang ajar..die lerr yg check bacaan hafalan Quran aku even die baru jer 10 TAHUN!!

nih plak time dlm kelas hafalan. smua stok kanak2 ribena aje. tp diorg dlm kepala dah byk dah yg diorg hafal. Alhamdulillah, masih ade lagi tmpat utk Al-Quran ini di muka bumi ini.
.

nih plak dgn adik Saifullah. Die nih laa umur 8 tahun, dari Singapura..gler aa kecik2 camni parent dh hntar jauh2 utk blajar Quran..slalu jer bodek aku nk suh blanje aiskrim.so cute..adoii malu seyh aku..aku time 8 thn duk lepak2 kat umh , siap ade bibik lagi..

kdg2, bile aku duk diam, terpikir gak aku...umur dah nk masuk 20 dah pun...ape je yg aku buat?? kat masjid ni, ustaz yg ajar aku tuh umurnya 18 tahun,dah hafal 1 Quran dah, haa hari nih aa dpt result SPM, insyAllah aku nk call die. Walopun umur 18 tahun, perbezaan aku dgn die bagaikan langit dan bumi. Kematangan die amat terserlah.Dia kalau nk jadi bapak org mmg dah boleh dah..act, bukan die sorg jer, tp ramai lagi pemuda2 kat situ dh hafal 1 Quran. tp diorg buat2 cam rilek jer, xde pun raut wajah di muka nk tunjuk cam diorg tuh dah hafal 1 Quran. Bile ditanye "brape juzuk dah hafal??" diorg akan jawab, "Skit jah"..diorg ckp pun,xdelah byk..skit2 jer.hanya bile perlu..diorg tanye kat aku "Ngaji (study) mano?"...aku jwb "Sayo ngaji Chino"..muke diorg cam rilek jer,ibarat xde ape2 terjadi,tidak seperti org2 kat luar sane yg terus tnyer aku mengenai amoi2 China mcmane. Dan yg pasti, cara pertanyaan tuh amat 'flat' nadanya. dan mereka juga bukan jenis byk cakap.

Yg paling menyentuh perasaan aku ade yg aku aku borak tuh ckp kat aku "Sayo x brapo minat akedemik nih. Suko bilo ngapa Quran nih "..die suke sgt bile berdampingan dgn Quran. Mmg kemane2 bwk jer Quran kecik tuh kat tgn. Kagum seyh aku dgn diorg.

Aku harap mereka semua akan terus dipelihara Allah S.W.T dibawah petunjuk Al-Quran. x pyh laa nk dedahkan diorg smua nih dgn tv,henfon,komputer,internet2 bnda2 nih smua lebih mmbawa kpd kburukan kpd mereka.Slalu je aku ckp kt diorg, bhwa mrk smua ni bertuah kerana muda2 lagi dah buat byk amalan dh hafal Quran. Jgn tunggu nnt dah tua, nk mati baru lerr nk cari mane Quran, mane sejadah, mane kopiah,mane tasbih.

*sdih dowh. (out..gi cari topup nk call diorg)

No comments:

Post a Comment